מבצעים מיוחדים
0 0.00

נמצאה קשר בין עודף משקל ושלשול

לפי מחקר הנעשה בארה”ב במשך 10 שנים, נמצא, כי יש קשר מובהק בין עודף משקל ושלשול או עצירות.

משקל עודף מטריד רבים מאיתנו והוא הולך והופך לתופעה ובעיה חברתית גורפת. אם פעם עודף משקל והשמנה העסיקו בעיקר מבוגרים, כיום ניתן לראות הרבה יותר צעירים שמנים ואפילו ילדים. עודף משקל מהווה במידה רבה מקור לתסכולים אישיים. הוא עלול ליצור בעיות של דימוי גוף ואף הפרעות אכילה. חשוב לא פחות, משקל יתר גם מביא לאין ספור השפעות בריאותיות. לאחרונה, דווח כי נמצאה עוד השפעה בלתי צפויה של משקל עודף על מערכת העיכול.

נמצאה קשר בלתי צפוי של עודף משקל ושלשול

בארצות הברית נעשים מעת לעת סקרים מקיפים בנושאי תזונה ומחלות. לסקרים אלה יש תרומה מכרעת לאיסוף מידע בנושאי תחלואה וקידום הבריאות. המרכז לבקרת מחלות (בארה”ב) החליט לאסוף נתונים על בסיס סקרי בריאות לאורך מספר שנים. המטרה: לבדוק קשרים אפשריים בין עודף משקל ופעילות מערכת העיכול.
לאורך כ-10 שנים נאספו נתונים ופרטים של כמה אלפי אנשים שחולקו לקבוצות משקל שונות. במחקר, הקפידו לוודא שכל האנשים לא סבלו ממחלות שמשפיעות על פעולות המעי. כלומר, המטרה הייתה לשלול אפשרות שפעילות לא סדירה של המעי תהיה תוצאה של מעי רגיז, סרטן המעי וכדומה. נמצא, כי לעודף משקל כשלעצמו, יש השפעה על אי סדירות בפעילות המעיים. בפרט, הופעה מרובה של מקרי שלשול. וכעת, נותר לבדוק מה יכול להיות הגורם ומה ההשפעות. האם השפיעו הרגלי התזונה? עודף המשקל? סגנון החיים?

עודף משקל ושלשול
צילום: Depositphotos

“לפי המחקר, בקרב הסובלים מהשמנת יתר קיצונית כ-12 אחוזים סבלו מהשפעה מודגשת על מערכת העיכול. הרבה יותר מצבים של שלשול. התופעות היו תוצאה ישירה של עודף המשקל בלבד.”

 

מה באמת מקשר בין עודף משקל לשלשול

לפני שהחוקרים יכלו לומר בוודאות כי פעילות מעיים מעוררת היווצרות שלשול נובעת מבעיית ההשמנה, יש לשלול דברים אחרים. אכן, החוקרים התייחסו לכך ובדקו מספר דברים. למשל, את מכלול הרגלי התזונה, את הרגלי הפעילות הגופנית, גילאי הנחקרים. שימוש בתרופות שעשויות לגרום לתופעות שונות במערכת העיכול. כמו כן, כאמור נבדק הקשר עם עודף משקל. התוצאות המעניינות הפתיעו את החוקרים שכן התגלה דבר שלא היה ידוע עד כה.
נמצא כי פעילות מעיים וגם שלשול או עצירות היו מקושרים באופן מובהק עם משקל האנשים במחקר. כאשר נוטרלו משתנים אחרים שעשויים להשפיע, נמצאו הדברים הבאים. פחות מ-5 אחוזים מבעלי משקל תקין דיווחו על פעילות מעי לא תקינה. מספר זה הוכפל כאשר מדובר היה באנשים בעלי משקל יתר. זאת ועוד, כאשר התבססו על מדדי מסת משקל גוף כדוגמת BMI התמונה שהצטיירה קבלה חיזוק נוסף. בקרב הסובלים מהשמנת יתר קיצונית כ-12 אחוזים סבלו מהשפעה מודגשת על מערכת העיכול. הרבה יותר מצבים של שלשול. התופעות היו תוצאה ישירה של עודף המשקל בלבד.

מדוע קיים קשר בין עודף משקל ושלשול

אחרי שהחוקרים גילו כי לתופעה של עודף משקל כשלעצמה יש השפעה על מערכת העיכול נותר עניין מהותי. כעת נותר לשאול מדוע שלשול מופיע הרבה יותר בקרב הסובלים מבעיית משקל. החוקרים הצליחו לשלול הסברים שונים. כמו למשל סוכרת, קשיים רגשיים. לדברי החוקרים, ישנן ככל הנראה מספר סיבות. למשל, שוני בכמות מי המרה, בשל עודף המשקל. עבודה מאומצת יותר של המעי הגס, חוסר איזון בכמויות חיידקי מעי חיוניים. נמצאו גם כמה סוגי חיידקי מעי שריכוזם בקרב בעלי עודף המשקל גבוה מהממוצע.

איך אפשר לטפל בכאבי בטן, יציאות רכות ובחילות

חשוב להדגיש כי שלשול איננה בעיה מיוחדת רק לבעלי עודף משקל. למעשה, פעילות יתר של המעי אינה בהכרח בעייתית כשלעצמה. רופאים מספרים כי לפעמים זוהי הדרך של הגוף לסלק חיידקים מחוללי מחלות או מזון מקולקל. במקרים רבים, יציאות רכות נובעות מחרדות, טפילי מעיים, תרופות מרשם. לעיתים זהו מצב שמצביע על אלרגיה למזון או רגישות ללקטוז. אך ייתכן כי זהו סימן של מחלות פנימיות, דבר שמחייב התייעצות עם רופא.
על פי רוב, יציאות רכות שנמשכות מספר ימים אינן מחייבות התערבות רפואית. על מנת לסייע או להקל, לא חייבים למהר ולרוץ אל ארון התרופות. יש כמובן תרופות ייעודיות לכך, אך ישנם דברים נוספים שיכולים לעזור. אגב, אלה גם פתרונות לכאבי בטן ובחילות.
קודם כל, כדאי לתת למערכת העיכול מעט מנוחה. חשוב לשתות הרבה, בדגש עם מים חמימים, ללא קפה או תה. מומלץ להימנע ממאכלי חלב וגבינות. לאחר צום של כמה שעות, יש לאכול מעט. האוכל צריך להיות לא מתובל או חריף. צנים או אורז מבושל מהווים פתרון שמרגיע מאוד כאבי בטן ועוזר לעיכול. אמצעים אפילו טובים יותר, הינם פתרונות טבעיים כגון חליטות צמחיות להסדרת העיכול וחיזוק. תה קמומיל עוזר מאוד. יש צמחי מרפא רבים שמחזקים ומסייעים לפעילות מעיים רגועה. תה ירוק עם נענע יכול לסייע וכך גם חליטת ג’ינג’ר או מנטה.

שמנים אתריים בעלי ריח מרגיע – ניתן לעשות שימוש בשמנים אתריים בעלי ריח מרגיע. ריחות של לבנדר או ווניל משיגים תוצאות יפות.
תזונה מרגיעה והרגלי חיים בריאים – הפחתה של מזונות עתירי שומן וסוכר מסייעים לאיזון רמות האנרגיה. כמו כן, כדאי לשלב הרגלי חיים בריאים. פעילות גופנית קבוע, יוגה, מדיטציה, הפחתה במשקל. לכל אלה יחד השפעה מחזקת, בריאה ומבריאה.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן