מבצעים מיוחדים
0 0.00

בעיית החיידקים העמידים, האם נמצא הפתרון?

הגרון כואב והשיעול מתגבר. מה יותר טבעי מאשר לקבל מהרופא מרשם לאנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה היא אכן כלי מרכזי ברפואה המודרנית. כלי חזק ורב עוצמה המטפל במחלות בדרך יעילה. היא מחסלת חיידקים שונים בכמה דרכים. יש אנטיביוטיקות שמונעות מהחיידק להתרבות, אחרות מונעת מהחיידק יצירת חלבונים חיוניים או פוגעות בקרומי התא שלו.

אך בשנים האחרונות חל פיחות עצום בכוחה של תרופות הפלא הזאת. בשל ריבוי השימוש בה, החלו להתפתח חיידקים חדשים. זנים אשר מכנים אותם בשם “זנים עמידים”. תופעה זו מדאיגה מאוד את הממסד הרפואי. היכולת לפתח מיני אנטיביוטיקה חדשנים לא יכולה להיות מהירה מספיק. אך תגלית מעניינת עשויה להוות נתיב לפתרון בלתי צפוי. שמן שעשוי להכחיד גם את הזנים שפיתחו עמידות.

כוח העל של הברוש היפני

ברוש הוא אחד ממיני העצים שכל ילד בארץ מכיר. אך ברחבי העולם יש מיני מינים של ברושים. מדענים מסרו לאחרונה כי הצליחו להפיק מעלי ברוש שמן אנטי בקטריאלי. ולא סתם שמן אנטי בקטריאלי אלא גם כזה שמחסל חיידקים עמידים מאוד. העץ (Chamaecyparis obtuse  הוא שמו המדעי) מרשים מבחינות רבות. קוטר הגזע מגיע עד יותר ממטר אחד. גובהו בשיאו עולה על 30 מטרים.

עץ ברוש
צילום: Depositphotos

“מדענים מקוריאה בדקו במה יוכל להועיל השמן האתרי הייחודי. הם לקחו מיצוי של שמן אתרי בריכוזים שונים שהופק מעלי העץ. התגלה כי כבר בריכוז של 0.1 מיליגרם חומר פעיל לכל מיליליטר ישנה תועלת”

 

אל תנסו לחפש את העץ הזה בגינה הסמוכה אליכם. בית הגידול שלו הינו יפן וקוריאה. שם, הוא משמש למטרות בניה וגם כעץ נוי פופולרי. יש גם גרסאות זעירות שלו, בשיטת בונסאי. תמציות המופקות מן העץ יכולות לשמש לחיזוק הריאות ולהקלה על אסתמטיים. ניתן להפיק תרופה שיכולה לסייע לשחרור גודש באף וסינוסיטיס. אך כעת, גילו החוקרים דבר מה דרמטי עוד יותר. הפקה של שמן אתרי בעל כוח על בקטילת חיידקים. כן, זהו ברוש בעל כוח על של ממש.

סכנת הזנים העמידים ומרוץ חימוש רפואי

מדענים מקוריאה בדקו במה יוכל להועיל השמן האתרי הייחודי. הם לקחו מיצוי של שמן אתרי בריכוזים שונים שהופק מעלי העץ. התגלה כי כבר בריכוז של 0.1 מיליגרם חומר פעיל לכל מיליליטר ישנה תועלת. בשמן יש עשרות מרכיבים פעילים. עדיין מוקדם לקבוע בדיוק אילו חומרים פעילים הם בעלי היעילות המקסימלית. לצורך כך יידרשו מחקרים נוספים אך ברור דבר אחד. השמן הזה הוא אחד החומרים המבטיחים ביותר לטיפול בזני חיידקים עמידים.

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מסוכנים לכולנו. אך במיוחד, הסכנה מרובה היכן שיש ריכוז גדול של אנשים. בכל מקום שבו מצטופפים הרבה אנשים במקום אחד, הסכנה עולה. בבתי חולים, בבתי ספר, בגני ילדים, הסיכוי להידבק בחיידקים אלימים גדל. חלק מהחיידקים הללו נמצאים ממש על פני העור. שיעול, עיטוש, אפילו מגע בפצע יכולים להביא להידבקות. החיידקים הללו אינם בהכרח אלימים יותר ביחס לרגילים. הבעיה היא שהם עלולים להיות קטלניים לאוכלוסיות בסיכון. קשישים, מאושפזים, ילדים קטנים. בעוד שאנטיביוטיקה קוטלת בקלות ומהר חיידק רגיל, פה יש בעיה. עבור אנשים עם מערכת חיסונית חלשה, הסיכון גדול במיוחד.

ניתן להמשיל את המאבק בזנים העמידים למרוץ חימוש. הרופאים והמדענים מחפשים אחר פתרונות חדשים. החיידקים עוברים מוטציות ומתחזקים. במידה ושמן הברוש היפני יוכח כיעיל במחקרים נוספים, אין ספק זו אכן בשורה ברמה עולמית.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן