מבצעים מיוחדים
0 0.00

כל מה שרציתם לדעת על תזונה קטוגנית

הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה דלת פחמימות, שמתווספת לרשימה ארוכה של דיאטות בסגנון זה הנפוצות כיום, כגון דיאטת אטקינס והפליאו, אשר דוגלות בהפחתת צריכת הפחמימות, והחלפתן בבשר, צמחים ושומנים בריאים.

למעשה, יש המשייכים את כל הדיאטות דלות הפחמימות לקטגוריה של דיאטות קטוגניות, אך בפועל, דיאטה קטוגנית ‘אמיתית’ היא מעט שונה, שכן היא כוללת פחות חלבונים והרבה יותר שומן (שמספק לפעמים עד 90% מהקלוריות היומית). כדי לסייע לכם להבין קצת יותר לעומק איך עובדת בדיוק השיטה הקטוגנית, למה היא יעילה להפחתת משקל, והאם כדאי לכם להתנסות בה, ריכזנו עבורכם קצת מידע רפואי והסברים, שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת.

אז מהי בעצם דיאטה קטוגנית?

תזונה קטוגנית, כאמור, היא דיאטה המבוססת על תפריט הכולל הרבה שומנים, כמות מספקת של חלבונים, ומעט פחמימות, מה שגורם לגוף לשרוף שומנים במקום פחמימות, ומוביל לירידה במשקל. במקור, דיאטה זו פותחה ככלי רפואי שנועד להקל על הסימפטומים של ילדים הסובלים מאפילפסיה בדרגה חמורה, אשר אינה ניתנת לטיפול בעזרת תרופות בלבד. כלומר, להבדיל מדיאטות טרנדיות אחרות, שבאות והולכות, התזונה הקטוגנית קיימת כבר כמעט 100 שנה, ומבוססת על הבנה מעמיקה של פיזיולוגיה ותזונה. לא פלא אם כן, שכיום היא נחשבת לדיאטה יעילה לרוב האוכלוסיה, המסייעת לאנשים לרדת במשקל מבלי לסבול מתחושת רעב מוגברת, ואף משמשת ככלי טיפולי לאנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2, שלעיתים אף מעלים את המחלה לחלוטין.

צילום: Depositphotos

“בדומה לדיאטות דלות פחמימות אחרות, גם המעבר לתזונה קטוגנית יכול להיות כרוך בסיכונים בריאותיים, ולכן לא מתאימה לכל אחד”

 

תזונה קטוגנית – איך זה עובד?

הצריכה הנמוכה של פחמימות מובילה לירידה ברמות הסוכר בדם. במצב זה, הכבד מתחיל לייצר מולקולות בשם קטונים (ketones), המשמשים כמקור אנרגיה חלופי לגוף – ובמיוחד למוח – כשרמות הסוכר בדם נמוכות. לכן, כשאנשים מתנסים בתזונה קטוגנית, הגוף שלהם מחליף בעצם את מקור האנרגיה שלו מסוכר לשומן, מה שמוביל לשריפת שומן מוגברת, שנמשכת סביב השעון. כתוצאה מכך, הדיאטה הקטוגנית מסייעת לירידה במשקל, הפחתת תחושת הרעב, הגברת תחושת האנרגיה בגוף, ואף מעניקה הרבה מהיתרונות הבריאותיים של צום (ללא הצורך לצום).

ישנן סכנות בתזונה קטוגנית

עד כאן זו אולי נשמעת כמו הדיאטה המושלמת, שמאפשרת לרדת במשקל מבלי לסבול מרעב, ליהנות מיתרונות בריאותיים נוספים, ובעיקר להמשיך ליהנות מאוכל טעים מבלי לסבול מתחושת רעב. עם זאת, בדומה לדיאטות דלות פחמימות אחרות, גם המעבר לתזונה קטוגנית יכול להיות כרוך בסיכונים בריאותיים, ולכן לא מתאימה לכל אחד.

מה הסכנות של תזונה קטוגנית?

ראשית, שריפת השומנים המוגברת, כמו גם צריכת החלבונים הגבוהה עשויות להוביל לבעיות בכבד ו/או בכליות שעובדות ‘שעות נוספות’ במסגרת הדיאטה הקטוגנית. בנוסף, צמצום התפריט והפסקת צריכת הדגנים, עשויים לגרום למחסור בויטמינים ומינרלים כמו גם לעצירות. ולסיום, הפסקת צריכת הפחמימות, המשמשות מקור חיוני לסוכר למוח, עשויה להוביל למצבי רוח תנודתיים וערפול מחשבתי.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן